Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، استقبال عمومی از فیلم سینمایی ابلق نشاط ویژه ای به اکران‌های روز چهارم سی و نهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان بخشید به طوری که تمام بلیط‌های این فیلم به فروش رفت و ظرفیت تمام سالن‌های نمایش فلسطین، ساحل و سیتی سنتر اصفهان که میزبان جشنواره فیلم فجر هستند، تکمیل شد اما این فیلم در جلب نظر منتقدان چندان موفق نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تازه‌ترین ساخته نرگس آبیار با بازی بهرام رادان، الناز شاکر دوست، هوتن شکیبا، مهران احمدی و گلاره عباسی به تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی ساخته شده است. این فیلم نیز مثل دیگر آثار این کارگردان با روایت داستانی زنانه به طرح مسائل اجتماعی پرداخته است. خبرگزاری مهر با همکاری انجمن منتقدان حوز هنری اصفهان به بررسی آثار حاضر در این دوره جشنواره می‌پردازد. در ادامه این نظرسنجی روزانه، نظر منتقدان را درباره این فیلم جویا شدیم و پنجمین ساخته سینمایی نرگس آبیار میانگین امتیار نزدیک به یک و نیم از پنج را به خود اختصاص داد.

مصطفی حیدری منتقد سینما درباره این فیلم معتقد است: ابلق فیلمی است یکجانبه که همه مردان فیلمش قرار است بد باشند. با «شهر بازی» در بکراند لوکیشن و «موش» فیلم نمادین نمی‌شود. مجموع اتفاقات در محله‌ای فقیرنشین هم نشان خطرناکی از این شیوه‌ی نگاه به مردم و جامعه است.

مصطفی حیدری که امتیاز یک از پنج به ابلق داده ادامه می‌دهد: این یک امتیاز هم به خاطر بازی خوب هوتن شکیبا بود.

محمد بزرگ دیگر منتقدی است که درباره تصویربرداری و بازی شخصیت‌های ابلق می‌گوید: فیلم در کارگردانی تمرکز بر دوربین روی دست معلق دارد که به موقع در خدمت فیلم نیست. حادثه محرک فیلم بسیار دیر شروع می‌شود و زمان فیلم در طول داستان صرف مسائل بیهوده می‌شود. شخصیت پردازی بازیگران بخصوص کارکتر بهرام رادان برای باور پذیری می‌توانست بهتر باشد. کلاً این نقش را می‌توانست هر کسی غیر از او بازی کند.

مریم محمدی که امتیاز ۲ از پنج را برای ابلق ثبت کرده ابلق را فیلمی توصیف می‌کند که سعی دارد با استفاده از زوج موفق شاکردوست و شکیبا موفقیت‌های شبی که ماه کامل شد را تکرار کند اما این بار بدجور شکست می‌خورد. با بازی بد بعضی از بازیگران چون گلاره عباسی، دوربین سرگردان و روایت کند و غیر منطقی.

فرزان معظم فیلم ابلق را اثری در فضای حاشیه‌های در پس شهر بازی و فضای تحقیر شده وآشفته از فقر می‌داند و می‌افزاید: در این جامعه هویت زن به شدت تحقیرمی شود. فیلم پر است از شخصیت‌های اضافه که در روند قصه هیچ نقشی ندارند، به خصوص در جایی که باید واکنش نشان دهند.

علی شمس یکی از فعالان سینمایی اصفهان است که فیلم نرگس آبیار را دوگانه غیرت و مصلحت بر می‌شمرد و چنین توضیح می‌دهد: دوگانه فیلم مصلحت، دوگانه عدالت و مصلحت بود دوگانه آخرین ساخته نرگس آبیار اما دوگانه غیرت و مصلحت است. غیرت مردی که می‌دانیم روی ناموس‌ش رگ‌گردنی است ولی نمی‌شود با او حرف زد. ابلق قصه زنی‌ست که آنقدر بی کس و تنها و غریب است که ترجیح می‌دهد تا یک قدمی مرگ برود اما از راز دلش برای محرم‌ترینش حرفی نزند و تا مجبور نشود پرده از راز دلش بردارد. آبیار قصه ستم کشی زنان ایران را روایت می‌کند، نه قصه ستمگری مردان را. مردان همه سیاه و زنان همه سفیدند. این نکته‌ای بدیهی است که در فیلمنامه مغفول مانده. آبیار تمام سعیش را می‌کند تا بگوید اینجا زورآباد است و در دوگانه غیرت یا مصلحت، گزینه سوم مرگ است. فیلم حقیقتاً سیاه نماست و بسیار کلیشه‌ای و بد این کار را می‌کند. به قول اهل رسانه گداگرافی‌ست اما بسیار ضعیف و دم دستی.

یکی دیگر از نظرات منفی درباره فیلم ابلق متعلق به محمد اسماعیلی است: امسال انگار سال انتقام رویش‌های دوره‌های پیشین از خود است نرگس آبیار در ابلق به جان الفت شیار ۱۴۳ می‌افتد و هرچه برای زن ایرانی بافته بود را پنبه می‌کند، الفتی که یونس پرور بود راحله ای شده که در خانه‌اش هم در امان نیست، و گویا هیچ مردی هم وجود ندارد که بتوان به کمکش امیدوار بود، این سستی خود را در فرم هم نمایان می‌کند و کارگردانی ضعیف و دوربین سرگردان او ما را به شک می‌اندازد که صاحب این اثر همان کارگردان فیلم خوش ساخت «شبی که ماه کامل شد» باشد.

جمال احمدی اما با ثبت ۲ ستاره از پنج، این اثر را یک پیشرفت برای نرگس آبیار می‌داند و با یادآوری موضوع و حواشی فیلم می‌گوید: ما انتظار فیلم بدتری داشتیم اما ابلق بهتر از انتظار و از بسیاری جهات برای نرگس آبیار پیشرفت بود. دوربین خشن و بی منطق و جذابیت‌های کاذب همچنان هست اما نسبت به شبی که ماه کامل شد، شخصیت زن فعال‌تر و کنشگر است. پایان کنایی فیلم سینمایی تر و دلپذیرتر است.

جمال احمدی با اشاره به فیلم شنای پروانه که در جشنواره سال گذشته فجر شرکت داشت می‌افزاید: نگاه ابلق به محله تحقیرآمیز نیست و مثل شنای پروانه به لات‌ها از بالا و روشنفکرانه نگاه نمی‌کند. جلو می‌رود و مشکل را می‌شناسد. البته شنای پروانه فیلم بهتری بود اما تحول شخصیت دو برادر در ابلق تصویر جدیدی از فضای پایین شهری می‌دهد. برعکس آن فیلم اینجا، برادر روشنفکر کنار می‌رود و فیلم طرف لات ساده دل را می‌گیرد. لاتی که قدری حد می‌شناسد، لا اقل زنش را نمی‌کشد و نگاهش به جای خانه مردم به آسمان است. زن مثل آن فیلم می‌گوید برویم، اما دغدغه اش محله و آدم هاست نه آسایش خودش. خانم آبیار گرچه همچنان نگاه تلخ خود را دارد اما قدمی جلو گذاشته. امیدوارم از نقدهای برچسب زننده یا جذابیت‌های اسکاری در امان بماند.

رسول احمدی سمت و سوی نظر خود را به سابقه سینمایی آبیار و مخاطب فیلم متمرکز می‌کند و معتقد است: نشان دادن پلیدی و سیاهی، لزوماً معنایش سیاه‌نمایی نیست و دوست ندارم در مورد کارگردان چریکه بی دنگ و شیار ۱۴۳ تصور سیاه‌نمایی داشته باشم. کاش بارقه‌های امید و زندگی در کار پررنگ‌تر بود و نمادپردازی‌های مورد علاقه اهالی جشنواره‌ها کمتر. با خودم فکر می‌کردم مخاطب فیلم، مردم حاشیه شهر همین فیلم‌اند یا اهالی برج و شهربازی بالادست این حاشیه؟!

با در نظر گرفتن این نظرات می‌توان فیلم نرگس آبیار را که تاکنون پرمخاطب ترین فیلم این دوره جشنواره فجر در اصفهان بوده را محل نظرات متفاوت منتقدان دانست که دلیل آن هم بیشتر به سبک خاص فیلمسازی نرگس آبیار و پرداخت بدیع او به سوژه‌های اجتماعی بر می‌گردد. هرچند ضعف بالای بسیاری از فیلمهای حاضر در جشنواره و کم بودن رقبای جدی شانس او را همچنان برای دریافت سیمرغ بالا نگه می‌دارد.

دوگانه غیرت و مصلحت در «ابلق» / همه مردان این فیلم بد هستند

استقبال عمومی از فیلم سینمایی ابلق نشاط ویژه ای به اکران‌های روز چهارم سی و نهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان بخشید به طوری که تمام بلیط‌های این فیلم به فروش رفت و ظرفیت تمام سالن‌های نمایش فلسطین، ساحل و سیتی سنتر اصفهان که میزبان جشنواره فیلم فجر هستند، تکمیل شد اما این فیلم در جالب نظر منتقدان چندان موفق نبود.

تازه‌ترین ساخته نرگس آبیار با بازی بهرام رادان، الناز شاکر دوست، هوتن شکیبا، مهران احمدی و گلاره عباسی به تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی ساخته شده است. این فیلم نیز مثل دیگر آثار این کارگردان با روایت داستانی زنانه به طرح مسائل اجتماعی پرداخته است. خبرگزاری مهر با همکاری انجمن منتقدان حوز هنری اصفهان به بررسی آثار حاضر در این دوره جشنواره می‌پردازد. در ادامه این نظرسنجی روزانه، نظر منتقدان را درباره این فیلم جویا شدیم و پنجمین ساخته سینمایی نرگس آبیار میانگین امتیار نزدیک به یک و نیم از پنج را به خود اختصاص داد.

مصطفی حیدری منتقد سینما درباره این فیلم معتقد است: ابلق فیلمی است یکجانبه که همه مردان فیلمش قرار است بد باشند. با «شهر بازی» در بکراند لوکیشن و «موش» فیلم نمادین نمی‌شود. مجموع اتفاقات در محله‌ای فقیرنشین هم نشان خطرناکی از این شیوه‌ی نگاه به مردم و جامعه است.

مصطفی حیدری که امتیاز یک از پنج به ابلق داده ادامه می‌دهد: این یک امتیاز هم به خاطر بازی خوب هوتن شکیبا بود.

محمد بزرگ دیگر منتقدی است که درباره تصویربرداری و بازی شخصیت‌های ابلق می‌گوید: فیلم در کارگردانی تمرکز بر دوربین روی دست معلق دارد که به موقع در خدمت فیلم نیست. حادثه محرک فیلم بسیار دیر شروع می‌شود و زمان فیلم در طول داستان صرف مسائل بیهوده می‌شود. شخصیت پردازی بازیگران بخصوص کارکتر بهرام رادان برای باور پذیری می‌توانست بهتر باشد. کلاً این نقش را می‌توانست هر کسی غیر از او بازی کند.

مریم محمدی که امتیاز ۲ از پنج را برای ابلق ثبت کرده ابلق را فیلمی توصیف می‌کند که سعی دارد با استفاده از زوج موفق شاکردوست و شکیبا موفقیت‌های شبی که ماه کامل شد را تکرار کند اما این بار بدجور شکست می‌خورد. با بازی بد بعضی از بازیگران چون گلاره عباسی، دوربین سرگردان و روایت کند و غیر منطقی.

فرزان معظم فیلم ابلق را اثری در فضای حاشیه‌های در پس شهر بازی و فضای تحقیر شده وآشفته از فقر می‌داند و می‌افزاید: در این جامعه هویت زن به شدت تحقیرمی شود. فیلم پر است از شخصیت‌های اضافه که در روند قصه هیچ نقشی ندارند، به خصوص در جایی که باید واکنش نشان دهند.

علی شمس یکی از فعالان سینمایی اصفهان است که فیلم نرگس آبیار را دوگانه غیرت و مصلحت بر می‌شمرد و چنین توضیح می‌دهد: دوگانه فیلم مصلحت، دوگانه عدالت و مصلحت بود دوگانه آخرین ساخته نرگس آبیار اما دوگانه غیرت و مصلحت است. غیرت مردی که می‌دانیم روی ناموس‌ش رگ‌گردنی است ولی نمی‌شود با او حرف زد. ابلق قصه زنی‌ست که آنقدر بی کس و تنها و غریب است که ترجیح می‌دهد تا یک قدمی مرگ برود اما از راز دلش برای محرم‌ترینش حرفی نزند و تا مجبور نشود پرده از راز دلش بردارد. آبیار قصه ستم کشی زنان ایران را روایت می‌کند، نه قصه ستمگری مردان را. مردان همه سیاه و زنان همه سفیدند. این نکته‌ای بدیهی است که در فیلمنامه مغفول مانده. آبیار تمام سعیش را می‌کند تا بگوید اینجا زورآباد است و در دوگانه غیرت یا مصلحت، گزینه سوم مرگ است. فیلم حقیقتاً سیاه نماست و بسیار کلیشه‌ای و بد این کار را می‌کند. به قول اهل رسانه گداگرافی‌ست اما بسیار ضعیف و دم دستی.

یکی دیگر از نظرات منفی درباره فیلم ابلق متعلق به محمد اسماعیلی است: امسال انگار سال انتقام رویش‌های دوره‌های پیشین از خود است نرگس آبیار در ابلق به جان الفت شیار ۱۴۳ می‌افتد و هرچه برای زن ایرانی بافته بود را پنبه می‌کند، الفتی که یونس پرور بود راحله ای شده که در خانه‌اش هم در امان نیست، و گویا هیچ مردی هم وجود ندارد که بتوان به کمکش امیدوار بود، این سستی خود را در فرم هم نمایان می‌کند و کارگردانی ضعیف و دوربین سرگردان او ما را به شک می‌اندازد که صاحب این اثر همان کارگردان فیلم خوش ساخت «شبی که ماه کامل شد» باشد.

جمال احمدی اما با ثبت ۲ ستاره از پنج، این اثر را یک پیشرفت برای نرگس آبیار می‌داند و با یادآوری موضوع و حواشی فیلم می‌گوید: ما انتظار فیلم بدتری داشتیم اما ابلق بهتر از انتظار و از بسیاری جهات برای نرگس آبیار پیشرفت بود. دوربین خشن و بی منطق و جذابیت‌های کاذب همچنان هست اما نسبت به شبی که ماه کامل شد، شخصیت زن فعال‌تر و کنشگر است. پایان کنایی فیلم سینمایی تر و دلپذیرتر است.

جمال احمدی با اشاره به فیلم شنای پروانه که در جشنواره سال گذشته فجر شرکت داشت می‌افزاید: نگاه ابلق به محله تحقیرآمیز نیست و مثل شنای پروانه به لات‌ها از بالا و روشنفکرانه نگاه نمی‌کند. جلو می‌رود و مشکل را می‌شناسد. البته شنای پروانه فیلم بهتری بود اما تحول شخصیت دو برادر در ابلق تصویر جدیدی از فضای پایین شهری می‌دهد. برعکس آن فیلم اینجا، برادر روشنفکر کنار می‌رود و فیلم طرف لات ساده دل را می‌گیرد. لاتی که قدری حد می‌شناسد، لا اقل زنش را نمی‌کشد و نگاهش به جای خانه مردم به آسمان است. زن مثل آن فیلم می‌گوید برویم، اما دغدغه اش محله و آدم هاست نه آسایش خودش. خانم آبیار گرچه همچنان نگاه تلخ خود را دارد اما قدمی جلو گذاشته. امیدوارم از نقدهای برچسب زننده یا جذابیت‌های اسکاری در امان بماند.

رسول احمدی سمت و سوی نظر خود را به سابقه سینمایی آبیار و مخاطب فیلم متمرکز می‌کند و معتقد است: نشان دادن پلیدی و سیاهی، لزوماً معنایش سیاه‌نمایی نیست و دوست ندارم در مورد کارگردان چریکه بی دنگ و شیار ۱۴۳ تصور سیاه‌نمایی داشته باشم. کاش بارقه‌های امید و زندگی در کار پررنگ‌تر بود و نمادپردازی‌های مورد علاقه اهالی جشنواره‌ها کمتر. با خودم فکر می‌کردم مخاطب فیلم، مردم حاشیه شهر همین فیلم‌اند یا اهالی برج و شهربازی بالادست این حاشیه؟!

با در نظر گرفتن این نظرات می‌توان فیلم نرگس آبیار را که تاکنون پرمخاطب ترین فیلم این دوره جشنواره فجر در اصفهان بوده را محل نظرات متفاوت منتقدان دانست که دلیل آن هم بیشتر به سبک خاص فیلمسازی نرگس آبیار و پرداخت بدیع او به سوژه‌های اجتماعی بر می‌گردد. هرچند ضعف بالای بسیاری از فیلمهای حاضر در جشنواره و کم بودن رقبای جدی شانس او را همچنان برای دریافت سیمرغ بالا نگه می‌دارد.

کد خبر 5141288

منبع: مهر

کلیدواژه: فیلم ابلق جشنواره فیلم فجر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر دهه فجر ویروس کرونا چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کرمانشاه خطبه های نماز جمعه گرگان بوشهر آمار کرونا شیراز عکس استانها انقلاب اسلامی ایران شهرستان کرج ایلام مشهد فیلم نرگس آبیار شبی که ماه کامل شد ساخته نرگس آبیار جشنواره فیلم فجر دوره جشنواره برای نرگس آبیار درباره این فیلم دوربین سرگردان نرگس آبیار فیلم سینمایی فیلم می گوید گلاره عباسی شنای پروانه مصطفی حیدری بهرام رادان نظر منتقدان سیاه نمایی مخاطب فیلم هوتن شکیبا جمال احمدی راز دلش فیلم ابلق همه مردان شیار ۱۴۳ شهر بازی آن فیلم فیلم بد ست اما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۳۵۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ دلیل برای بی خوابی در زنان | یک زن چقدر به خواب نیاز دارد؟

به گزارش همشهری آنلاین، یک فرد بالغ به طور متوسط هر شب به۷ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارد؛ اما متأسفانه، کمتر از دو سوم زنان هر شب به این میزان می‌خوابند. این در حالی است که خواب خوب و کافی برای سلامت جسمی، ذهنی و عاطفی ما ضروری است.

در بین انواع اختلالات خواب، “اختلال بی‌خوابی” شایع‌ترین است که زنان ۴۰ درصد بیشتر از مردان به آن مبتلا می‌شوند. یک شب کم‌خوابی باعث خواب آلودگی در طول روز، مشکل در حافظه و تمرکز و اختلال در عملکرد، تحصیل یا کار می‌شود. اگر کمبود خواب مزمن و ادامه‌دار شود خطر تصادف، بیماری و حتی مرگ را افزایش می‌دهد.

اما جدا از این که چند ساعت می‌خوابیم، کیفیت خواب نیز مهم است. شرایط بیولوژیکی خاص زنان مثل چرخه قاعدگی، بارداری و یائسگی، همگی مواردی هستند که بر خواب یک زن تأثیر می‌گذارند.

یک زن چقدر به خواب نیاز دارد؟

یک زن بالغ به طور متوسط هر شب هشت ساعت و ۲۷ دقیقه می‌خوابد. مطالعات نشان می‌دهد که زنان با وجود اینکه زمان کمتری برای خواب دارند، به دلیل تفاوت در مورد حجم مسئولیت‌هایشان، یعنی زندگی شغلی در کنار کار بدون دستمزد و نقش‌های مراقبتی و خانوادگی‌شان، تمایل دارند تقریباً ۱۱ دقیقه بیشتر از مردان بخوابند.

اما تحقیقات نشان می‌دهد که علی رغم بیشتر خوابیدن، در مقایسه با مردان خواب کم‌کیفیت‌تری دارند. یک دلیل می‌تواند این باشد که زنان بیشتر برای مراقبت از دیگران از خواب بلند شده و خواب خودشان را مختل می‌کنند. بی‌خوابی شایع‌ترین اختلال خواب است، اما زنان ۴۰ درصد بیشتر از مردان به آن مبتلا می‌شوند

اختلالات رایج خواب برای زنان

طبق آخرین آمارها، حدود ۲۶ میلیون ایرانی از اختلال خواب رنج می‌برند. یعنی ۳۰ درصد جمعیت. که البته می‌شود حدس زد به دلیل تروماهای جمعی و تفکر دائم در مورد اتفاقات و اخبار این آمار بیشتر هم شده باشد.

اما سهم مردان و زنان از اختلال خواب به یک اندازه نیست؛ زنان بیشتر از مردان در معرض اختلالات خواب مثل بی‌خوابی و سندرم پای بی‌قرار هستند.

بی‌خوابی، شایع‌ترین اختلال خواب در زنان

افراد مبتلا به بی‌خوابی، به طور منظم در به خواب رفتن یا ماندن در خواب مشکل دارند. در نتیجه، بعد از بیدار شدن احساس شادابی نمی‌کنند و در طول روز در عملکردشان مشکل دارند.

بی‌خوابی شایع‌ترین اختلال خواب است، اما زنان ۴۰ درصد بیشتر از مردان به آن مبتلا می‌شوند. همچنین احتمال بیشتری دارد که علائم خواب‌آلودگی در طول روز را تجربه کنند.

تغییرات هورمونی مرتبط با قاعدگی، بارداری و یائسگی می‌تواند ریتم شبانه روزی بدن زن را تغییر دهد و در نتیجه به بی‌خوابی دامن بزند.

شیوع بی‌خوابی در بین زنان در سنین بالاتر به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد، زیرا آن‌ها در دوران پایان چرخه قاعدگی قرارمی‌گیرند. در این دوره گرگرفتگی و تعریق شبانه، خواب را مختل می کند. علایمی که ۷۵ تا ۸۵ درصد از زنان در میانسالی آن را تجربه می‌کنند.

زنان همچنین تقریباً دو برابر مردان افسردگی و اضطراب را تجربه کنند؛ یعنی دو وضعیتی که ارتباط نزدیکی با بی‌خوابی دارند.

درمان بی‌خوابی اغلب با عادات خواب بهتر شروع می‌شود. مانند پیروی از برنامه منظم خواب، کاهش مصرف کافئین و الکل و بهبود محیط خواب.

اگر پای یک بیماری زمینه‌ای مثل افسردگی، مشکلات مثانه، یا درد در میان باشد، احتمالا پزشک از طریق دارو یا تغییر شیوه زندگی، اول درمان را روی بیماری زمینه‌ای متمرکز می‌کند.

دلایل بی خوابی در زنان ۱_ هورمون‌ها

ببینید، هورمون‌ها نقش پیام‌رسان‌های شیمیایی را در بدن داشته و روی همه عملکردهای سیستم بدن ما تاثیر دارند. بنابراین هورمون‌ها هم به‌شکل مستقیم روی خواب اثر می‌گذارند و هم می‌توانند به‌شکل غیر مستقیم با تاثیر روی جنبه‌های مختلف سلامتی، بر خواب ما تاثیر داشته باشند. (منبع) از جمله شرایطی که در آن در بدن زنان تغییرات هورمونی رخ می‌دهد، این‌ها هستند:

_ شروع پریودی

همانطور که در مقاله “بی خوابی پریودی” هم گفتم، زمان قاعدگی و بی خوابی با هم ارتباط دارند. در واقع بعضی تحقیقات می‌گویند که خطر بی خوابی با شروع قاعدگی آغاز می‌شود. البته هنوز توضیح دقیقی برای این موضوع وجود ندارد اما احتمالا هورمون‌های جنسی هستند که روی چرخه خواب و بیداری و سایر سیستم‌های اساسی زنان تاثیر می‌گذارند. علاوه بر اینها، بعضی تحقیقات گفته‌اند دختران در زمان بلوغ، بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند و خب افسردگی خودش با بی خوابی رابطه زیادی دارد.

_ چرخه قاعدگی

مراحل چرخه قاعدگی توسط تغییرات در تولید هورمون‌ها هدایت می‌شود. در این شرایط افزایش و کاهش استروژن و پروژسترون (هورمون‌های جنسی زنان) می‌تواند تغییرات فیزیکی و عاطفی را ایجاد کند. البته ممکن است این تغییرات روی هر فرد متفاوت باشد اما با توجه به اینکه در روزهای نزدیک به زمان پریود سطح این هورمون‌ها به شدت کم می‌شود، نزدیک به ۹۰ درصد زنان در این زمان تغییرات فیزیکی و رفتاری و خلقی را تجربه کرده و به مشکلات بی خوابی دچار می‌شوند.

۲_ PMS و PMDD

سندرم پیش از قاعدگی یا همان PMS در خیلی از زنان رایج است و در اغلب مواقع روی خواب آنها تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این، اگر فرد به PMDD یا همان شکل شدیدتر PMS دچار باشد، مشکلات خواب بیشتری را تجربه می‌کند. تحقیقات می‌گویند ۷۰ درصد از زنان مبتلا به PMDD علائم بی خوابی را قبل از پریود گزارش می‌کنند.

۳_ دوران حاملگی

یکی دیگر از زمان‌هایی که در آن زنان تغییرات هورمونی زیادی تجربه می‌کنند، زمان حاملگی است. همینطور تغییرات هورمونی بعد از حاملگی هم ممکن است وجود داشته باشد. از جمله اثرات تغییرات هورمونی، خستگی، حالت تهوع صبحگاهی، افزایش وزن، تغییرات فیزیکی و احساسی هستند. مخصوصا با توجه به شدت این تغییرات هورمونی در ۳ ماهه سوم، ممکن است خانم‌ها در این مدت بی خوابی بیشتری را تجربه کنند.

۴_ درد!

به طور کلی درد یکی از دلایل مهم بی خوابی است حالا با توجه به اینکه خانم‌ها در دوران پریودی، حاملگی و بعد از زایمان دردهای بدنی مختلفی را تجربه می‌کنند، می‌توانیم بگوییم درد یکی از دلایل بی خوابی زنان محسوب می‌شود.

۵_ یائسگی

یائسگی زمانی است که قاعدگی زن برای همیشه متوقف می‌شود. قبل از یائسگی هم زنان در یک دوره به اسم پیش‌یائسگی به سر می‌برند که شامل تغییرات هورمونی قابل توجهی است. در زمان یائسگی و پیش از یائسگی، کاهش و نوسان سطح هورمون‌های جنسی به‌شکل‌های مختلف خواب را مختل می‌کنند. مثلا گرگرفتگی‌ها و تعریق شبانه حاصل از این تغییرات هورمونی خودش یکی از دلایل بی خوابی زنان است.

۶_ افسردگی، اضطراب و استرس

همانطور که بالاتر هم اشاره کردم، افسردگی خودش یکی از دلایل اصلی بی خوابی است. علاوه بر آن، استرس و اضطراب هم به شدت روی خواب تاثیر منفی دارند. مخصوصا که گفته می‌شود ممکن است خانم‌ها نسبت به آقایان، بیشتر تحت تاثیر این مشکلات قرار گرفته و مشکلات خواب را تجربه کنند.

جالب است بدانید مطالعات می‌گویند زنان بیشتر از مردان در مورد مشکلات‌شان “نشخوار فکری” دارند که خب خود این نشخوار فکری از جمله دلایل استرس، اضطراب و افسردگی است.

۷_ مشکلات ادراری

یکی دیگر از دلایل بی خوابی چه در زنان و چه مردان، تکرر ادرار در شب است که باعث وقفه افتادن بین خواب و کاهش کیفیت آن می‌شود. اما مشکل اصلی اینجاست که خانم‌ها ۲ برابر بیشتر از مردان به مشکلات تکرر ادرار یا مثانه بیش‌فعال مبتلا می‌شوند. (منبع) بعضی مطالعات تخمین زده‌اند که ۷۶ درصد از زنان بالای ۴۰ سال، تکرر ادرار در شب را تجربه می‌کنند.

۸_ آپنه خواب

یکی دیگر از مشکلات خواب، آپنه انسدادی خواب یا OSA نام دارد. این یک اختلال تنفسی است که باعث می‌شود حین خواب، برای مدت کوتاهی جریان هوا و تنفس قطع شده یا کاهش پیدا کند. این موضوع منجر به کاهش اکسیژن و مشکلات خواب می‌شود.

۹_ سندرم پای بی قرار

سندرم پای بی قرار یا RLS وضعیتی است که فرد در آن میل شدیدی به تکان دادن اندام‌های خود و مخصوصا پایش دارد. این مشکل در زنان بیشتر از مردان دیده شده و خودش یکی از دلایل کاهش کیفیت خواب است.

۱۰_ اختلال کابوس

قبلا در یک مقاله به طور کامل در مورد اختلال کابوس صحبت کردم. متاسفانه این اختلال که یکی از دلایل مشکلات بی خوابی محسوب می‌شود هم بیشتر از مردان، در زنان گزارش شده.

۱۱_ مصرف داروها

بسیاری از خانم‌ها ممکن است برای درمان مشکلات مختلفی که دارند، به سراغ داروهای شیمیایی و حتی گیاهی بروند. چه این داروها با تجویز پزشک باشند و چه به‌شکل سر خود آنها را مصرف کنید، احتمال دارد در اثر عوارض جانبی‌شان به بی خوابی دچار شوید

کیفیت خواب چطور در طول زندگی یک زن تغییر می‌کند؟

تفاوت‌های خواب زنان و مردان به خاطر تفاوت‌های بیولوژیکی است. خواب زنان در صورت نداشتن اختلال، بیشتر از مردان طول می‌کشد و مدت زمان بیشتری عمیق می‌شود.اما در مورد بروز اختلال، تفاوت‌های جنسیتی از دوران بلوغ خودش را نشان می‌دهد. در میان دانش‌آموزان دبیرستانی، دختران به‌طور قابل‌توجهی کمتر از پسران ۸ ساعت خواب خود را پر می‌کنند. ریسک ابتلا به افسردگی همراه با بی‌خوابی هم در آن‌ها بیشتر است.

علاوه بر تاثیر تغییرات هورمونی دوره بلوغ، این اختلالات خواب در سایر تغییرات هورمونی اصلی در زندگی یک زن، مانند قاعدگی، بارداری و یائسگی نیز وجود دارد که با آگاهی بر بدن قابل کنترل است.یک سوم زنان در طول سیکل قاعدگی خود دچار گرفتگی عضلات، سردرد و نفخ می شوند که باعث اختلال در خواب می‌شود.

در این دوره حتی اگر مدت خواب تغییر نکند، معمولا زنان کیفیت خواب کمتری را در هفته پیش از قاعدگی دارند. زنانی که سندرم پیش از قاعدگی شدیدی دارند اغلب در این دوره کابوس می‌بینند و خواب‌آلودگی، خستگی و مشکل تمرکز پیدا می‌کنند.
همچنین زنان در دوران بارداری بیشتر دچار اختلالات خواب می‌شوند، به خصوص در سه ماهه سوم بارداری. اختلالات خواب تا پس از زایمان، یعنی تا زمانی که سطح هورمون کاهش بیابد، ادامه پیدا می‌کند. بعد از آن هم وقتی بزرگ‌کردن نوزاد به تغییرات هورمونی شدید اضافه می‌شود، می‌تواند کیفیت خواب و خواب آلودگی روزانه را بدتر کند.

نکاتی برای رعایت بهداشت خواب

از چرت زدن در طول روز خودداری کنیم.
مصرف کافئین، الکل و نیکوتین را محدود کنیم.
به طور منظم ورزش کنیم.
از یک برنامه خواب ثابت پیروی کنیم.
اتاق خواب خود را تا حد امکان در دمای مطلوب نگه‌داریم؛ تاریک و ساکت کنیم و به هم ریختگی و وسایل الکترونیکی را حذف کنیم.
از همه مهم‌تر به افسردگی و اضطراب یا دردهای روان‌تنی برا درمان شدن، توجه نشان بدهیم و از رواندرمانگر کمک بگیریم.
نوشتن برنامه‌ریزی‌های روز بعد و اتفاقات همان روز، برای کاهش نشخوار ذهنی در رختخواب.
گوش دادن به موسیقی‌های مناسب خواب،
تمرینات کششی و تنفسی.
مدیتیشن.
یاد گرفتن تکنیک‌های مایندفولنس.

و ده‌ها روش دیگر وجود دارد که ارزش امتحان کردن دارند. پیدا کردن روش‌های خودمان نیز حائز اهمیت است.

کد خبر 849758 برچسب‌ها خبر مهم خواب بیخوابی زنان - یائسگی بیماری افسردگی زنان

دیگر خبرها

  • تأثیری که بی‌حجابی در بدعاقبتی دارد
  • ۲۲ اردیبهشت زمان برگزاری مسابقات ووشو قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی مردان
  • صادرات ۱۷ میلیون شاخه‌ گل نرگس از لرستان
  • (عکس‌) ملاقات قهرمان مردان آهنین با رئیس جمهور
  • ۳۰ درصد نانوایی های استان سمنان باید دوگانه سوز شوند
  • ۱۰ دلیل برای بی خوابی در زنان | یک زن چقدر به خواب نیاز دارد؟
  • استاندارد دوگانه رسانه‌های غربی در خصوص اعتراضات ضد صهیونیستی و اغتشاشات در ایران!
  • (عکس) قوی‌ترین مردان ایران در مراسم افتتاحیه کارخانه هادی چوپان
  • قوی‌ترین مردان ایران در مراسم افتتاحیه کارخانه هادی چوپان (عکس)
  • خیزش دانشگاهیان آمریکایی؛ چالشی برای سیاست‌های دوگانه غرب در قبال حقوق بشر